SOMMERTID ER DET SAMME SOM MESSETID; OG MISS NICOLAIS CHEFINDKØBER ER REJSEKLAR, FOR SNART GÅR DET FOR ALVOR LØS – III

0

I løbet af et kalenderår er der mange tilbud om fagmessebesøg til mange af de fashionable modehovedstæder rundt omkring i Europa. Derudover kalder bl.a. Harrogate, England, også på besøg – især, når det drejer sig om brudekjoler m.m. – men man må ikke lukke øjnene for, at Danmark er blandt de førende lande i verden, når det gælder fagmessevirksomhed. Vi kender fagmessevirksomheden som Den københavnske Modeuge, der i fagsproget benævnes Copenhagen International Fashion Fair, som afvikles to gange om året…

MESSE 05

Tredje tur går til den danske hovedstad og Copenhagen International Fashion Fair ’16-2
Som navnet Nordic Bridal Show ’16 siger, så er der tale om en bryllupsmesse med stor fokus på bruden; og Nordic Bridal Show ’16 har som sit overordnede mål at øge interessen for bryllupsindustrien i Norden med attraktive forretningsmuligheder inden for hele bryllupssektoren. For Miss Nicolai vil dette dog ikke være tilstrækkeligt. Markedet for os er endnu større, og derfor er ét af årets absolutte højdepunkter i messekalenderen besøget i Bella Centret, når Copenhagen International Fashion Fair ’16-2 åbner sine døre. Sådan vil det naturligvis også være i år, idet direktør Louise Dahl Jakobsen med sin stab af medarbejdere vil aflægge besøg.

Direktør Louise Dahl Jakobsen udtaler:

For mig er det lidt som en stor familiebegivenhed, hvor man mødes med alle, der står een nær – og ja; det kan godt være, at der er gået nogen tid siden, man så hinanden sidst, men ingen er i tvivl om, hvem man er, hvad man står for, og hvad man gerne vil – og det er bare rart… Selvfølgelig er der tale om hard core business, og det ligger ligesom i kortene, at ingen har ubegrænsede midler. Miss Nicolai kan i alle tilfælde ikke sammenlignes med fx Manchester United, der uden videre kan investere milliarder af kroner i nye spillere, blot fordi man har erhvervet sig én af verdenens bedste trænere i form af José Mourinho. Det økonomiske fundament i en butik som Miss Nicolai er anderledes, og derfor vil det være nødvendigt at prioritere indsatsen. Hér nyder jeg den åbenhed, jeg ikke mindst har med min butikschef, fordi det giver mig mulighed for at vælge og fravælge til gavn for vores fælles drøm om at drive Miss Nicolai til endnu større højder, end vi har opnået frem til nu. Niels-Ole og jeg er ikke altid enige. Ofte er vi faktisk ganske uenige, fordi vi oplever livet i forskelligt perspektiv og vores måde at betragte vores gæster på. Mænd og kvinder er forskellige, og det er tanker og holdninger også, men netop forskellighederne og åbenheden gør, at vi kan skabe os et indtryk af det marked, vi gerne vil tilbyde vores gæster, og for os virker det.

Når man færdes på fx Interbride-, Nordic Bridal Show- og Copenhagen International Fashion Fair-fagmesserne, vil man foruden de faste samarbejdspartnere også møde potentielle nye samarbejdspartnere. Sådan er det, og det ved alle. Det kan være, at man søger efter lige præcis dét, man savner, og det kan være, at man bliver betaget af en udstilling, hvor man tænker: Det er lige dét, jeg altid har manglet i butikken…

DSC06914

Chefindkøber, direktør Louise Dahl Jakobsen (t.h.) er en travl forretningskvinde, som arbejder efter de mest moderne ledelses- og virksomhedsprincipper. Alligevel ligger arbejdet med mode hende så tæt på sinde, at hun foretrækker at være en aktiv del af udvælgelses- og købsprocessen, hvilket betyder mange besøg hos leverandører i løbet af et år. Et besøg hos en leverandør tager tid, for alt skal præsenteres og vurderes, således at den endelige beslutning altid vil være den rigtige. Hér ses direktør Louise Dahl Jakobsen på besøg hos direktør Käthe Povelsen, KP Mode, hvorfra Miss Nicolai igennem mange år har købt fest-, selskabs- og gallakjoler fra bl.a. Gina Bacconi og Ruby Ray.

Skal man således svare på, hvad Miss Nicolai forventer at komme hjem med efter sine besøg på fagmesser i ind- som udland, så må svaret være, at man søger det, man ved, at man mangler, og at der altid er mulighed for at komme hjem med alt det, man ikke vidste, man lige stod og manglede –

…og så kunne det jo være, at der kunne snige sig en enkelt fantasi eller to med hjem – en satsning, der måske ikke giver mening, når man ser den, men som lige præcis gør forskellen for gæsten i butikken…

– smiler butikschef Niels-Ole Mannerup, som helt sikkert har sine drømme…

MESSE-06

H.K.H. Kronprinsesse Mary er kendt for sin interesse for mode – og ikke mindst dansk mode og design – hvorfor det er helt naturligt at se hende i Bella Centret i forbindelse med Copenhagen International Fashion Fair. Det skal bemærkes, at H.K.H. Kronprinsesse Mary er protektor for Designers’ Next, som er en integreret del af CPH Vision-modemessen, der giver designstuderende samt nyuddannede designere fra danske og skandinaviske designskoler mulighed for omkostningsfrit at udstille deres arbejder og talent i et professionelt og internationalt mode- og designforum. Designers’ Nest har dermed til hensigt at eksponere de kommende danske og nordiske designere for på den måde at være med til at sikre og udbygge Danmarks position som en mode- og designnation. Billedkilde: newmyroyals.com.

Copenhagen International Fashion Fair ’16-2 afvikles i perioden fra den 10. august 2016 til den 12. august 2016, og if. messearrangøren kan Copenhagen International Fashion Fair ’16-2 beskrives således:

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) is the leading and most innovative platform in northern Europe, presenting carefully curated areas for premium brands. CIFF first emerged on the Scandinavian fashion scene in 1993 and has since then grown to include CIFF RAVEN, CIFF KIDS, CIFF SHOWROOMS and CIFF SHOES.

CIFF presents sharply curated areas within womenswear and menswear, divided into 9 segments; LAB, SLEEK, URBAN, PERFORMANCE, PREMIUM, STYLE SETTERS, STYLE SETTERS BUNGALOWS, FUTURE CLASSICS and ESSENTIALS.

The different areas present everything from a unisex high profile area (LAB) to a specifically curated womenswear  only area (SLEEK), both of which features fashion forward, design driven, innovative, local, international, established and upcoming designers and brands. URBAN features urban edge designers and brands within streetwear and denim.

I Miss Nicolai glæder vi os helt sikkert til at vende tilbage til Copenhagen International Fashion Fair-fagmessen. Der skal i alle tilfælde nok være rigeligt for os at se på og gøre os overvejelser om – og så er det, at direktør Louise Dahl Jakobsen virkelig skal leve op til sit ansvar som chefindkøber, hvilket hun naturligvis altid gør…

Præsentation af forår/sommer ’17-kollektionen er det samme som mødeaktivitet mellem leverandør og butik
Dét, der således adskiller Copenhagen International Fashion Fair fra fx Interbride og Nordic Bridal Show er, at man på den danske messe har alt under ét tag med undtagelse af bryllupsbeklædning rettet direkte mod bruden, når hun skal giftes…sagt lidt populært og meget direkte…og det er jo netop dét, der tilgodeser et indkøbsbesøg for Miss Nicolai.

Jeg ved godt, at mange leverandører gerne vil have faste aftaler om møder med mig…

– udtaler direktør Louise Dahl Jakobsen –

…og det forstår jeg til fulde. Det er bare sådan, at jeg ikke altid har det godt med alt for faste tidsmæssige rammer, idet jeg gerne vil kunne gå i dybden med det, der præsenteres for mig, og så er det bare ulykkeligt, hvis man skal forlade en leverandør for at gå til en anden leverandør – i utide – eller måske endnu værre at komme for sent til en aftale om et møde hos en anden leverandør. Jeg vil dog altid gøre mit yderste for at tilgodese alles interesser.

Er der fra leverandører o.a. ønske om egentlige møder i forbindelse med Copenhagen International Fashion Fair ’16-2, kan der med fordel rettes henvendelse til butikschef Niels-Ole Mannerup på telefon 3313 2393 eller via e-mail no@missnicolai.dk, idet der vil blive draget omsorg for at få direktør Louise Dahl Jakobsens mødekalender til at gå op i en højere enhed.

DSC06901

Travlhed præger altid Bella Centret og Bella Sky, men i forbindelse med Copenhagen International Fashion Fair er travlheden ekstrem.

Hvornår kan vores gæster se resultatet af anstrengelserne fra besøgene på sommerens fagmesser?
Uanset om fagmesserne hedder Interbride ’16, Nordic Bridal Show ’16 eller Copenhagen International Fashion Fair ’16-2, så er fællesnævneren forår/sommer ’17-kollektionen. Der skal således ses et år frem i tiden, hvilket altid er særdeles spændende. Dette betyder så samtidig, at leveringstidspunktet for de nye kollektioner er primo 2017. Det ligger ligesom lidt i sagens natur, men det er omvendt ikke ensbetydende med, at man ikke allerede i løbet af efteråret 2016 vil kunne se de første resultater af direktør Louise Dahl Jakobsens beslutninger. Selvom det hedder sig, at der er levering primo 2017, så er der mulighed for strakslevering, og det er noget, som Miss Nicolai igennem de senere år har benyttet sig af. Der er derfor rig anledning til at glæde sig til at stifte bekendtskab med nyheder en masse i Miss Nicolais butikslokaler i Nørregade 36 allerede i løbet af efteråret 2016…

FB-1000

På facebook.com findes Miss Nicolai under navnet Miss nicolai, hvor der er vigtigt, at man skriver Nicolai med lille n.

På vores hjemmeside, missnicolai.dk, vil vi løbende opdatere vores udbud af kollektioner; men derudover vil det være en rigtig god idé at “LIKE” Miss Nicolai på facebook.com, idet facebook.com nok vil være det medie, som hurtigst vill opdatere om kollektionsudbuddet og øvrige nyheder i Miss Nicolai.

DSC06908

Arbejdsmiljøet under Copenhagen International Fashion Fair er præget af en vis afslappethed, selv om alle jagter præcis det, man ved, at man søger…eller man ikke vidste, man søgte…og hver en cm af centerarealet er taget i brug…

Det kan godt være, at det er vanskeligt at spå og især om fremtiden, men ét er vi dog sikre på: Det bliver et godt modeår atter i år…

nogm

Share.